30-06-2017

De wereld verandert – verslag van Dag van het topadvies

 

‘De wereld verandert’, luidde de titel van de dialoog sessie van Robin van Beem (Polis Advocaten). Wat betekenen die veranderingen voor het aansprakelijkheidsrecht? Van Beem liet zien dat dit nog helemaal niet zo makkelijk vast te stellen is. Sowieso is het recht een levend iets. Maar het recht neem soms ook onverwachte wendingen. Zo wees Van Beem op de groeiende praktijk waarin mensen een vergoeding toegekend krijgen alleen maar omdat er een verzekeraar is die het kan betalen (‘assurance oblige’).

Verzekeringsuitdaging

Nieuwe technologie vormt ook een verzekeringsuitdaging. Verzekeraars hebben verschillende rapporten geschreven over het belang om als sector te innoveren. Maar veel meer dan dat staat er in die rapporten niet; oplossingen worden nog niet geboden. Van Beem gaf als voorbeeld iemand die met een 3D-printer een stepje maakt. Vervolgens gaat hij dat stepje in zijn buurt verkopen aan mensen. Dan breekt er een wieltje van zo’n step af en lijdt iemand schade. Wie is er aansprakelijk? De persoon die het stepje heeft geprint? De maker van de 3D-printer? En is nog wel sprake van particuliere hoedanigheid?

Uiteraard zijn niet alle vragen die door de technologie worden opgeroepen nieuw, maar volgens Van Beem herbergt de technologie die nu school maakt wel degelijk nieuwe risico’s. “Sommige vragen zijn echt nieuw, omdat het gaat om risico’s die nog niet bestonden.” Van Beem riep de financieel adviseurs op bij verzekeraars aan te geven waar de markt behoefte aan heeft, zodat verzekeraars passende producten kunnen ontwikkelen. “En dan de werkelijke behoefte. Ik bedoel: je kunt een boormachine zien als iets waarmee je een gat in de muur maakt. Maar wat is de echte behoefte? Dat is om een schilderij op te hangen. De adviseur kent het beste de echte behoefte van de klant.”

Tegelijkertijd moeten we niet de illusie hebben dat het aansprakelijkheidsrecht op elk probleem een antwoord biedt. “Dat is het romantische beeld dat is ontstaan en dat heeft ertoe geleid dat iedereen probeert een vergoeding te krijgen. Maar het beginsel van het aansprakelijkheidsrecht is nog steeds dat iedereen zijn eigen schade draagt, tenzij de ander duidelijk een norm heeft overschreden.”

Van Beem raakte even de evaluatie van het provisieverbod aan. Een adviseur zei te verwachten dat schadeprovisie zal blijven, maar dat de provisie voortaan wel pro-actief moet worden gecommuniceerd. Van Beem voorziet ook geen schokkende veranderingen bij het provisieverbod. “Misschien komen er wel bijstellingen om de bereikbaarheid van financieel advies bij bepaalde producten – met name aov – te borgen.”

Wantrouwen tegen de beroepsgroep

Van Beem behandelde ook de richtlijn Verzekeringsdistributie. Volgens hem niet zo spannend, omdat wij in Nederland voor de Europese muziek uit lopen. Van belang wel de nieuwe verplichting om als adviseur regelmatig te bezien of het productaanbod nog past bij de klantgroep. Dit moet ook worden vastgelegd. Een adviseur zei het niet meer dan normaal te vinden om geregeld aanbod af te stemmen op de vraag. Hij hikt echter aan tegen het moeten vastleggen. Er is immers al zoveel wet- en regelgeving. “Ik begrijp”, aldus deze adviseur, “dat sommige dingen geregeld moeten worden. Maar is het nu werkelijk nodig om alles te moeten vastleggen?” Van Beem zei te vrezen dat de goeden onder de kwaden lijden. “Er is in de basis wantrouwen tegen de beroepsgroep.”

De adviseur merkte verder op dat zzp’ers die exact hetzelfde werk doen, toch een heel verschillende verzekeringsbehoefte kunnen hebben. “De een zit 80 procent zijn bureau, de ander 20 procent, weer een ander zit 50 procent in de auto.” Veralgemeniseren is dus lastig volgens hem. Van Beem vindt het principe echter niet verkeerd: “Je zult moeten toetsen of er voor al deze verschillende behoeftes een passend product te vinden is in jouw productaanbod.”

Nog even over de wet- en regelgeving. VVP poneerde de stelling dat je het niet fout kunt doen als adviseur als je de klant goed van dienst bent. Zo eenvoudig is het volgens Van Beem echter niet. “Op een Kifid-congres kwam een geval aan de orde van een adviseur die zich had gehouden aan een AFM-leidraad. Maar de adviseur had wel degelijk kunnen zien dat het een twijfelachtige kredietconstructie betrof. Je moet dus wel logisch blijven nadenken als adviseur. In ieder geval geldt dat je het niet goed doet als je alleen maar vinkjes zet.”

 

Lees hier het artikel zoals het is verschenen in VVP | juli 2017

Onze expertises

  • toezichtwetgeving (waaronder vakbekwaamheid en beloning);
  • bedrijfsovername en portefeuilleoverdracht;
  • verzekeringsrecht en aansprakelijkheidsrecht;
  • arbeidsrecht;
  • samenwerking met aanbieders of tussen intermediairs onderling;
  • nieuwe distributiekanalen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze expertises

Wij stellen de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal

Bedrijfsovername

  • Due Diligence Onderzoek (DDO)

  • Onderhandelen

  • Contracten opstellen

Geschillen

  • Dekkingsgeschillen

  • Aansprakelijkheidskwesties

  • Aandeelhoudersgeschillen

Financieel toezicht

  • Advies Wft / Bgfo

  • Vergunning

  • Beheerst beloningsbeleid

Contracten

  • Opstellen overeenkomsten

  • Beoordelen (polis) voorwaarden

  • Herschrijven voorwaarden op B1-niveau

  • Gespecialiseerd

    in de financiële branche

  • Advies en begeleiding

    bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille

  • Specifiek

    gericht op het intermediair

  • Klankbord en adviseur

    bij geschillen tussen diverse partijen

Polis Advocaten in

Wilt u meer weten of wilt u persoonlijk kennismaken?
Neemt u dan gerust contact met ons op.

  • Adres

    Laan van Nieuw Oost-Indië 133C
    2593 BM Den Haag