• Nederlands
  • English
+31 (0)70 737 0095 info@polisadvocaten.nl
Polis Advocaten | Advocaten voor intermediairs

Polis Advocaten

Advocaten voor intermediairs

  • Ons kantoor
  • Ondernemingsrecht
    • Bedrijfsovername
    • Contracten
    • Geschillen
  • Verzekeringsrecht
    • Premieverhoging
    • Productontwikkeling
    • Dekkingsgeschillen
  • Arbeidsrecht
    • Arbeidsgeschillen
    • Flexibele arbeidsrelaties
    • Regels
  • Ons team
  • Onze klanten
  • Nieuws
  • Contact

Full service dienstverlening voor het intermediair

Home » Nieuws

Nieuws

Actieve transparantie komt eraan. Maar ten aanzien van de juiste zaken?

25-02-2021 | Robin van Beem, Zorgplicht

Er is al veel over gezegd. Toch kan ik het niet laten om nog iets met u te delen over de actieve provisietransparantie die naar verwachting dit jaar in het Bgfo verankerd zal worden. De regeling was mijns inziens al een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Maar de regeling dreigt ook nog eens zo te worden vormgegeven dat deze praktisch niet goed uitvoerbaar is en niet bijdraagt aan het beoogde doel. Ik leg uit waar dat in zit.

Lees meer…

Heeft de tussenpersoon de gegeven opdracht naar behoren uitgevoerd?

24-02-2021 | Coen Fledderus, Zorgplicht

Een assurantietussenpersoon dient, voor zover dat voor hem kenbaar is, zijn dienstverlening in overeenstemming te brengen met de aard en de inhoud van de opdracht en de belangen van de opdrachtgever. Een professionele aspirant-verzekeringnemer zal aan diens tussenpersoon dus duidelijk moeten omschrijven en kenbaar maken wat hij van de tussenpersoon verlangt. Zoals bijvoorbeeld, in de onderhavige zaak, welke dekking er gerealiseerd dient te worden.

Lees meer…

Woongenot verzekerd?

09-02-2021 | Aansprakelijkheidsrecht, Robin van Beem

Wanneer een klant afwijkt van uw advies, zult u de klant moeten waarschuwen voor de risico’s dit met zich meebrengt en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Dat waarschuwen mag niet in te algemene woorden gebeuren. Er moet sprake zijn van een effectieve waarschuwing: een waarschuwing die zodanig is, dat deze leidt tot een daadwerkelijke gedragsverandering.

Lees meer…

Zorgplicht geschonden bij beëindiging AOV?

21-12-2020 | Coen Fledderus, Zorgplicht

Ook op een verzekeraar rust een zorgplicht in zijn relatie met de verzekeringnemer. Maar met een algemeen beroep op de zorgplicht kunnen niet zo maar de tussen verzekeraar en verzekeringnemer geldende afspraken in de polisvoorwaarden terzijde worden geschoven. In deze zaak is de rechtbank Rotterdam van oordeel dat de verzekeraar de zorgplicht niet heeft geschonden. De casus was als volgt.

Lees meer…

Procedures tegen Yarden: Pyrrusoverwinning of niet?

30-11-2020 | Coen Fledderus, Verzekeringsrecht

Yarden ligt al een tijdje onder vuur omdat een aantal verzekerden vasthoudt aan wat hun in het verleden beloofd is. Maar Yarden verkeert in zwaar weer en kan het niet meer betalen. De rechter stelde de klagers onlangs in het gelijk. Coen Fledderus vraagt zich af of dat geen pyrrusoverwinning is.

Lees meer…

Had de adviseur een dekkingshiaat moeten voorkomen?

16-11-2020 | Coen Fledderus, Zorgplicht

Het naleven van de zorgplicht brengt met zich mee dat de redelijk handelend en redelijk bekwaam assurantieadviseur tijdig mededeling doet aan de verzekeraar van feiten en omstandigheden die gevolgen kunnen hebben voor de verzekeringsdekking. Het feiten en omstandigheden moeten wel bij de adviseur bekend zijn. Als de adviseur dit nalaat, is hij in beginsel gehouden de schade die hiermee is veroorzaakt te vergoeden. Dat kan anders zijn als het aan de adviseur gemaakte verwijt niet heeft geleid tot nadeel van de klant. In deze zaak is het hof Arnhem-Leeuwarden van oordeel dat de adviseur niet schadeplichtig is jegens de klant. De casus is als volgt.

Lees meer…

Causaal verband tussen fout en schade?

19-10-2020 | Coen Fledderus, Zorgplicht

Het is de taak van de assurantieadviseur om zijn klant er voor te behoeden dat er onderverzekering kan ontstaan. De adviseur dient zijn klant hier tijdig en actief op te wijzen. Als de klant besluit om deze raad in de wind te slaan, dan dient de adviseur zijn klant bij herhaling en in niet mis te verstane bewoordingen te waarschuwen voor de gevolgen van de onderverzekering. Als de adviseur dit nalaat, is hij in beginsel gehouden de schade die dit heeft veroorzaakt te vergoeden. Dat kan anders zijn als deze fout niet tot schade heeft geleid bij de klant.

Lees meer…

Waarom verliest adviseur aanspraak op honorarium bij beroepsfout?

28-09-2020 | Coen Fledderus, Ondernemingsrecht

Met enige regelmaat zien wij uitspraken van de Geschillencommissie van het Kifid voorbijkomen waarbij de adviseur wordt gekort op diens honorarium. Volgens de Geschillencommissie is het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar dat de adviseur aanspraak blijft maken op diens volledige honorarium bij een beroepsfout. Deze motivering knelt juridisch. Ik licht dat toe.

Lees meer…

Geen dekking voor de BTW

14-09-2020 | Coen Fledderus, Zorgplicht

De klant moet door diens financieel adviseur in staat gesteld worden om goed geïnformeerd te kunnen beslissen over een af te sluiten verzekering. Of de adviseur aan die plicht heeft voldaan is, zoals gebruikelijk, afhankelijk van de omstandigheden van het geval. In deze zaak is het hof Amsterdam, anders dan de rechtbank aldaar, van oordeel dat de adviseur in zijn taakuitoefening tekort is geschoten. De casus was als volgt.

Lees meer…

Leidt ontbreken van verzekeringsdekking tot beroepsfout adviseur?

10-07-2020 | Coen Fledderus, Zorgplicht

Het is een misvatting dat het ontbreken van verzekeringsdekking in alle gevallen het gevolg is van het tekortschieten van de verzekeringsadviseur. Ook de klant heeft een eigen verantwoordelijkheid om zijn verzekeringsadviseur te informeren over bepaalde ontwikkelingen. Op die manier wordt de verzekeringsadviseur ook in staat gesteld om invulling te geven aan zijn zorgplicht. In deze zaak oordeelt het gerechtshof Den Haag over het verwijt dat een verzekering niet was gesloten. De casus was als volgt.

Lees meer…

  • 1
  • 2
  • 3
  • …
  • 13
  • Volgende
Neem contact met ons op: +31 (0)70 737 0095 info@polisadvocaten.nl

Uw bedrijfsvoering

Ik heb een geschil met een zakenpartner
Ik wil een portefeuille (ver)kopen
Ik wil een samenwerking aangaan met een andere partij

Uw klant

Mijn klant krijgt te maken met een tussentijdse premie-
verhoging. Kan dat zomaar?
Ik wil een nieuw product ontwikkelen voor mijn klanten
Mijn klant krijgt een afwijzing van de verzekeraar. Is dit wel terecht?

Uw personeel

Wat moet ik afspreken met mijn medewerkers?
Ik heb een geschil met een medewerker
Ik wil samenwerken met een freelancer of ZZP’er

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief:

Polis Advocaten

Adres:
Laan van Nieuw Oost Indië 133C
2593 BM Den Haag

Contact:
T +31 (0)70 737 0095
F +31 (0)70 737 0787
E info@polisadvocaten.nl

Kamer van Koophandel Den Haag: 53018885

Sitemap

  • Ons kantoor
  • Ondernemingsrecht
    • Bedrijfsovername
    • Contracten
    • Geschillen
  • Verzekeringsrecht
    • Premieverhoging
    • Productontwikkeling
    • Dekkingsgeschillen
  • Arbeidsrecht
    • Arbeidsgeschillen
    • Flexibele arbeidsrelaties
    • Regels
  • Ons team
  • Onze klanten
  • Nieuws
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Klachtenregeling
  • Privacy verklaring

© 2021  Polis Advocaten - Advocaten voor intermediairs | Deze website is gerealiseerd door Echelon Creations | Webdesign, hosting & zoekmachine-optimalisatie: Keraweb & Partners