Nieuws door

De juridisch expert voor het intermediair

Berichten

Te laat geklaagd: adviseur gaat vrijuit

In deze zaak die aan de rechtbank Rotterdam is voorgelegd, speelt de vraag of de verzekerde zijn adviseur tijdig op de hoogte heeft gesteld van diens (mogelijke) tekortschieten in het naleven van de zorgplicht. De casus was als volgt.

Lees verder about Te laat geklaagd: adviseur gaat vrijuit

Geen dekking onder reisverzekering voor gemaakte medische kosten

X claimt kosten van operatie na skiongeval, die niet door zorgverzekeraar worden vergoed, op reisverzekering. Deze wijst claim echter af. De geschillencommissie oordeelt of dit terecht is.

Lees verder about Geen dekking onder reisverzekering voor gemaakte medische kosten

De aanspraak op dekking is verjaard

X heeft burengeschil in 2017 gemeld bij rechtsbijstandsverzekeraar, maar is vergeten de om de verjaringstermijn te stuiten. Het door X in 2022 ingediende verzoek tot het verlenen van rechtsbijstand wordt afgewezen. Hoe oordeelt de geschillencommissie?

Lees verder about De aanspraak op dekking is verjaard

Jurisprudentie zorgplicht: Een intensieve klantrelatie heeft betekenis voor de omvang van de zorgplicht

Bespreking van de zaak waarin het gaat over een adviseur die al een lange relatie heeft met de klant. De vraag komt dan op bij uitbreiding van de activiteiten van de klant het de adviseur is die zelfstandig moet nagaan of de dekking nog klopt, of dat het de klant is die zelf de adviseur daarover moet inlichten. In dit geval oordeelde het Hof dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende zorgplicht. Robin van Beem legt dit uit.

Lees verder about Jurisprudentie zorgplicht: Een intensieve klantrelatie heeft betekenis voor de omvang van de zorgplicht

Wat is relevant bij voldoen aan mededelingsplicht?

Kan het de tussenpersoon worden verweten dat hij een eigen inschatting heeft gemaakt van het strafrechtelijk verleden van de aspirant-verzekeringnemer bij het invullen van het aanvraagformulier voor een opstal- en inboedelverzekering? Ja, dat kan, aldus de rechtbank. De casus was als volgt.

Lees verder about Wat is relevant bij voldoen aan mededelingsplicht?

Adviseur kan zijn handen niet van de klant aftrekken

Als een klant zijn nazorgabonnement niet wil voortzetten, in hoeverre moet een adviseur dan nog zijn zorgplicht nakomen? De geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) oordeelde onlangs dat een klant recht houdt op een bepaalde vorm van wettelijke nazorg. de impact van die verplichtingen is echter beperkt. In dit artikel ga ik daar dieper op in.

Lees verder about Adviseur kan zijn handen niet van de klant aftrekken

Blog: Gratis zorgplicht?

In de uitspraak van het KiFiD wordt door de Geschillencommissie een onderscheid gemaakt tussen wettelijke nazorg (art. 4:20 Wft) en aanvullende (bovenwettelijke) nazorg. Op zich is dit een begrijpelijk oordeel van de Geschillencommissie. Maar het standpunt van de adviseur dat dit niet gratis hoeft is zeker te rechtvaardigen.

Lees verder about Blog: Gratis zorgplicht?

Had tussenpersoon moeten doorvragen?

Behandeling van een uitspraak van de rechter over een zaak waar het ging om een beperkt financieel belang, maar die wel de voor de praktijk relevante vraag behandelde in hoeverre een assurantietussenpersoon moet doorvragen over informatie die hij van zijn klant krijgt.

Lees verder about Had tussenpersoon moeten doorvragen?

Instemming nodig voor forse premieverhoging autoverzekering

Autoverzekeraars die hun premie stevig op willen schroeven moeten hun klanten duidelijk om instemming voor prolongatie vragen. Dit valt op te maken uit enkele Kifid-uitspraken waarbij verzekeraars nadien toch de premieverhoging moesten terugbetalen. Tegen de premieverhogingen zelf van vaak wel tientallen procenten valt volgens advocaat Robin van Beem juridisch weinig in te brengen.

Lees verder about Instemming nodig voor forse premieverhoging autoverzekering

De primaire dekkingsomschrijving

Bij het importeren van jonge gebruikte auto’s uit met name Duitsland is het aan te bevelen om goed te controleren of de auto voorzien is van een alarmsysteem zoals dat door de cascoverzekeraar wordt voorgeschreven. Als dit achterwege wordt gelaten, kan dat bij diefstal van de auto verstrekkende gevolgen hebben voor de verzekerde eigenaar.

Lees verder about De primaire dekkingsomschrijving

De Inlichtingenplicht

Inlichtingenplicht. Een rechtsbijstandverzekeraar mag niet zonder meer dekking onder de polis weigeren als de verzekerde verzuimt inlichtingen te verschaffen, zo blijkt uit een recente uitspraak van de hoge raad. De verzekerde moet zich dus niet te snel neer te leggen bij zo’n besluit als dat onvoldoende is onderbouwd.

Lees verder about De Inlichtingenplicht

Hoe ver strekt de plicht om de klant in te lichten over gewijzigde voorwaarden?

In deze zaak gaat het om een eigenaar van een pand, waarin een surfwinkel, een duikschool en een restaurant zijn gevestigd. Het pand was sinds 1996 verzekerd bij Interpolis, via bemiddeling van Rabobank. Aanvankelijk exploiteerde verzekerde het restaurant zelf, maar in 2012 heeft hij het restaurantgedeelte verhuurd aan een derde.

Lees verder about Hoe ver strekt de plicht om de klant in te lichten over gewijzigde voorwaarden?

am:consult – bindend aansluiten bij KiFiD of niet?

Het panel van am:consult bespreekt met Christian Post de voor- en nadelen zijn van de keuze voor bindend of niet-bindend advies bij zijn aanmelding bij het KiFiD.

Lees verder about am:consult – bindend aansluiten bij KiFiD of niet?

Verzwijging

X heeft in haar tuin een houten chalet staan. In dat chalet breekt op een kwade dag brand uit. De verzekeraar van X weigert dekking onder de polis te verlenen. X wordt beschuldigd van misleiding bij het aangaan van de verzekeringsovereenkomst. Wat was de rol van de tussenpersoon bij het aanvragen van de verzekering? En wat had er eigenlijk van de tussenpersoon verwacht mogen worden?

Lees verder about Verzwijging

Blog: KiFiD uit de bocht?

Op am:web is veel discussie ontstaan naar aanleiding van de uitspraak van het KiFiD, waarin zij de omvang van de zorgplicht van de adviseur koppelt aan de door hem ontvangen provisie. Ik schreef in een eerder blog al dat en waarom die koppeling niet zomaar gelegd kan worden. Maar in dit geval doet het KiFiD nog meer opvallende uitspraken. Een overzicht.

Lees verder about Blog: KiFiD uit de bocht?

Onze expertises

Wij stellen de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal

Bedrijfsovername

  • Due Diligence Onderzoek (DDO)

  • Onderhandelen

  • Contracten opstellen

Geschillen

  • Dekkingsgeschillen

  • Aansprakelijkheidskwesties

  • Aandeelhoudersgeschillen

Financieel toezicht

  • Advies Wft / Bgfo

  • Vergunning

  • Beheerst beloningsbeleid

Contracten

  • Opstellen overeenkomsten

  • Beoordelen (polis) voorwaarden

  • Herschrijven voorwaarden op B1-niveau

  • Gespecialiseerd

    in de financiële branche

  • Advies en begeleiding

    bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille

  • Specifiek

    gericht op het intermediair

  • Klankbord en adviseur

    bij geschillen tussen diverse partijen

Polis Advocaten in

Wilt u meer weten of wilt u persoonlijk kennismaken?
Neemt u dan gerust contact met ons op.

  • Adres

    Laan van Nieuw Oost-Indië 133C
    2593 BM Den Haag