10-09-2019

Eigenaar B&B krijgt toch schade vergoed na brand

 

Een assurantieadviseur heeft voor bijna twee ton geschikt met een onderverzekerde eigenaar van een Bed and Breakfast in Friesland. De monumentale boerderij brandde af in 2013, de totale schade bedroeg ruim een miljoen euro. Uit de zaak blijkt dat ASR slechts 380.000 euro van de schade vergoedde. De adviseur schikte voor een bedrag van 187.500 euro in verband met het feit dat het pand fors onderverzekerd was. Voor het restant was volgens de eigenaar van de Bed and Breakfast de installateur aansprakelijk, omdat de brand ontstond in een volgens hem goed onderhouden houtkachel.

Rookkanaal

Het Gerechtshof in Leeuwarden gaf hem daarin gelijk. De eigenaar kon aantonen dat de schoorsteen regelmatig geveegd werd. Aannemelijker was dat de dakdoorvoer van het rookkanaal verkeerd aangelegd was, waardoor het dak van het pand vlam kon vatten.

Subrogatie

Bij de bepaling van de schade vond het installateur dat zij er nu de dupe van waren dat B&B-eigenaar zich onvoldoende tegen brand verzekerd had. Het bedrijf rekende buiten de subrogatie. “In het geval de verzekeraar een hoger bedrag aan [appellanten] zou hebben uitgekeerd, zou er immers een groter deel van de vordering op de verzekeraar zijn overgegaan”, schrijft het Hof.

Voorwaarden

De beperking van de aansprakelijkheid zoals die omschreven zijn in de algemene voorwaarden van het bedrijf, werden ook aan de kant geschoven. De voorwaarden werden alleen vermeld op de factuur. Op de offerte voor het installeren van de kachel stond geen enkele verwijzing naar de algemene voorwaarden en dat is niet voldoende. De algemene voorwaarden moeten voorafgaand aan de overeenkomst actief aan de klant overhandigd zijn. In de offerte, die door de klant wordt getekend, moet een bevestiging zijn opgenomen dat de algemene voorwaarden zijn ontvangen en dat dat deze van toepassing zijn op de overeenkomst. De installateur moet daarom een bedrag van ongeveer 465.000 euro aan de B&B eigenaar overmaken.

Leerpunten

Robin van Beem stond de eigenaar van de Bed and Breakfast, die door zijn nieuwe tussenpersoon naar Polis Advocaten was doorverwezen, bij. Leerpunten uit deze zaak voor de branche zijn: Zorg voor je klant en beoordeel regelmatig of de klant nog voldoende verzekerd is. Leg je niet zomaar neer bij een afwijzing van een verzekeraar, maar laat dit toetsen door een specialist. Het kost tijd en energie, maar er zijn zaken waar het de moeite waard is om te strijden voor je recht. De schade-uitkering kwam, mede door het juist toepassen van de omkeringsregel door het hof, uiteindelijk van diverse partijen: de verzekeraar, de (voormalige) assurantietussenpersoon en de installateur van de kachel.

Reactie van klant

Jan van der Leij: “Nadat onze boerderij was afgebrand en we met verzekeraar ASR geen schikking konden bereiken, hebben we Robin van Beem gevraagd om ons bij te staan in de helaas noodzakelijke te voeren rechtszaak. Gezamenlijk, volhardend en consistent redenerend is de bewijsvoering en argumentatie ingebracht die uiteindelijk in 2019 (6 ½ jaar na de brand!) tot een positief eindoordeel van het Hof heeft geleid: de tegenpartij (kachelspecialist, maar vooral ASR) moest de beoordeelde schade volledig vergoeden! Wij kunnen alleen maar uiterst tevreden zijn met het door Robin behaalde resultaat en ook de wijze waarop dat is bereikt. We hopen dat verzekeraars zich voortaan wat humaner zullen gedragen en dat anderen met deze uitspraak hun voordeel kunnen doen, zowel in tijd, geld als onnodige stress.”

Lees hier de volledig uitspraak van het Gerechtshof in Leeuwarden

Lees hier het artikel zoals het is verschenen bij am:web

 

Onze expertises

  • toezichtwetgeving (waaronder vakbekwaamheid en beloning);
  • bedrijfsovername en portefeuilleoverdracht;
  • verzekeringsrecht en aansprakelijkheidsrecht;
  • arbeidsrecht;
  • samenwerking met aanbieders of tussen intermediairs onderling;
  • nieuwe distributiekanalen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze expertises

Wij stellen de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal

Bedrijfsovername

  • Due Diligence Onderzoek (DDO)

  • Onderhandelen

  • Contracten opstellen

Geschillen

  • Dekkingsgeschillen

  • Aansprakelijkheidskwesties

  • Aandeelhoudersgeschillen

Financieel toezicht

  • Advies Wft / Bgfo

  • Vergunning

  • Beheerst beloningsbeleid

Contracten

  • Opstellen overeenkomsten

  • Beoordelen (polis) voorwaarden

  • Herschrijven voorwaarden op B1-niveau

  • Gespecialiseerd

    in de financiële branche

  • Advies en begeleiding

    bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille

  • Specifiek

    gericht op het intermediair

  • Klankbord en adviseur

    bij geschillen tussen diverse partijen

Polis Advocaten in

Wilt u meer weten of wilt u persoonlijk kennismaken?
Neemt u dan gerust contact met ons op.

  • Adres

    Laan van Nieuw Oost-Indië 133C
    2593 BM Den Haag