30-04-2019

Ik heb een portefeuille overgenomen. Hoe zit het met de aansprakelijkheid voor fouten van de verkoper?

 

Daarbij is van belang om wat voor transactie het gaat. Heeft u de aandelen gekocht van een andere onderneming? Dan staat u als nieuwe eigenaar in voor alle fouten die gemaakt zijn. Ook als het gaat om fouten voor de leveringsdatum.

Richting de klant blijft de onderneming waar u de aandelen van heeft gekocht het aanspreekpunt. Maar achter de schermen kunt u daarover natuurlijk wel in de koopovereenkomst afspraken maken met de verkoper. Dat doet u door het opnemen van garanties en eventueel specifieke vrijwaringen.

Koopt u alleen de portefeuille in de vorm van een activa/passiva transactie? Dan gaat de aansprakelijkheid voor eerdere fouten niet automatisch mee over, maar is dat afhankelijk van hetgeen je daarover in de koopovereenkomst afspreekt. Gebruikelijk is de afspraak dat de verkoper verantwoordelijk blijft voor fouten die gemaakt zijn voor de leveringsdatum. En dat hij daarvoor een uitloopdekking regelt bij zijn verzekeraar. Maar ook dan moet u wel actief de dossiers in de overgenomen portefeuille inventariseren. Want als blijkt dat in dossiers de dekking niet toereikend is, moet u wel zelf actie ondernemen om dat te herstellen. Anders maakt u zelf een eigen fout, waarvoor de klant u kan aanspreken. Er geldt geen strikte termijn voor deze inventarisatie, maar u kunt daar in elk geval niet al te lang mee wachten.

Stel uw vraag!

Lees hier het artikel zoals het is verschenen op VVP Online. Ook u kunt uw ondernemersvraag of -vragen gratis stellen aan het VVP Ondernemerspanel op de site van VVP. U kunt uw vraag ook sturen naar de redactie van VVP: vvp@vvponline.nl

Onze expertises

  • toezichtwetgeving (waaronder vakbekwaamheid en beloning);
  • bedrijfsovername en portefeuilleoverdracht;
  • verzekeringsrecht en aansprakelijkheidsrecht;
  • arbeidsrecht;
  • samenwerking met aanbieders of tussen intermediairs onderling;
  • nieuwe distributiekanalen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze expertises

Wij stellen de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal

Bedrijfsovername

  • Due Diligence Onderzoek (DDO)

  • Onderhandelen

  • Contracten opstellen

Geschillen

  • Dekkingsgeschillen

  • Aansprakelijkheidskwesties

  • Aandeelhoudersgeschillen

Financieel toezicht

  • Advies Wft / Bgfo

  • Vergunning

  • Beheerst beloningsbeleid

Contracten

  • Opstellen overeenkomsten

  • Beoordelen (polis) voorwaarden

  • Herschrijven voorwaarden op B1-niveau

  • Gespecialiseerd

    in de financiële branche

  • Advies en begeleiding

    bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille

  • Specifiek

    gericht op het intermediair

  • Klankbord en adviseur

    bij geschillen tussen diverse partijen

Polis Advocaten in

Wilt u meer weten of wilt u persoonlijk kennismaken?
Neemt u dan gerust contact met ons op.

  • Adres

    Laan van Nieuw Oost-Indië 133C
    2593 BM Den Haag