11-05-2017

Uit de praktijk: dekkingsgeschil

 

“De auto van een goede klant van ons is gestolen. Er zat een alarm op, maar het alarmcertificaat was net verlopen. Nu wijst de verzekeraar de schade af. Kunnen jullie kijken of er toch grond is om de schade uit te laten keren aan de klant?” vraagt een tussenpersoon ons.

Dekkingsgeschil

Zomaar een voorbeeld van een adviseur die ons belt naar aanleiding van een dekkingsgeschil met een verzekeraar. Het komt regelmatig voor dat een schade wordt afgewezen, terwijl de schadebehandelaar bij de tussenpersoon weet dat dit niet terecht is. Maar dat het alleen heel lastig is om aan te tonen en aan te vechten bij een verzekeraar. Dat gevoel van onrecht ken ik zelf maar al te goed. Je hebt nooit schade, maar als je dan een keer schade hebt… Dan kijkt een schadebehandelaar te strikt naar de voorwaarden. En wijst de schade af in plaats van met gezond verstand verder te kijken naar de geest van de voorwaarden en wat er mee wordt geoogd.

Gelukkig zijn er adviseurs die verder gaan dan de vraag aan de verzekeraar of ze “echt niet uitkeren, omdat…” en dan volgt er een goede reden. Dan belt de adviseur naar ons kantoor en denk ik al snel: jammer, niets aan te doen. Mijn collega’s denken dan echter: daar gaan we wat aan doen. Misschien helpt het dat een advocaat de zaak oppakt en een brief stuurt? Dat durf ik niet zo te zeggen. Met goede argumenten, juridische gronden en door de zaak van een andere kant te bekijken geven zij aan waarom de schade wel zou moeten worden uitgekeerd. Dat is geen 100% garantie op succes. Maar wanneer deze argumenten juist blijken te zijn, kan een verzekeraar niet anders kan de schade toch (gedeeltelijk) uit te keren.

Creatieve oplossing

In eerder genoemd voorbeeld was inderdaad het certificaat verlopen, dus was er wat voor te zeggen dat de verzekeraar de schade afwees. De dealer waar de klant al jaren zijn auto’s had aangeschaft en in onderhoud had, had de klant hier best op mogen wijzen. De (voormalige) tussenpersoon heeft de klant goed geadviseerd, maar was het belang van een geldig alarmcertificaat wel duidelijk voor de klant? De klant had zelf de voorwaarden ook goed moeten lezen en vragen moeten stellen bij onduidelijkheden.

Verzekeraar, als we de schade met alle partijen delen, delen jullie dan mee? Door alle partijen bij deze zaak te betrekken heeft de klant een groot deel van zijn schade vergoed gekregen. Met dank aan zijn verzekeringsadviseur die net een stap verder ging voor zijn klant. En natuurlijk aan de creatieve oplossing van mijn collega.

Onze expertises

  • toezichtwetgeving (waaronder vakbekwaamheid en beloning);
  • bedrijfsovername en portefeuilleoverdracht;
  • verzekeringsrecht en aansprakelijkheidsrecht;
  • arbeidsrecht;
  • samenwerking met aanbieders of tussen intermediairs onderling;
  • nieuwe distributiekanalen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze expertises

Wij stellen de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal

Bedrijfsovername

  • Due Diligence Onderzoek (DDO)

  • Onderhandelen

  • Contracten opstellen

Geschillen

  • Dekkingsgeschillen

  • Aansprakelijkheidskwesties

  • Aandeelhoudersgeschillen

Financieel toezicht

  • Advies Wft / Bgfo

  • Vergunning

  • Beheerst beloningsbeleid

Contracten

  • Opstellen overeenkomsten

  • Beoordelen (polis) voorwaarden

  • Herschrijven voorwaarden op B1-niveau

  • Gespecialiseerd

    in de financiële branche

  • Advies en begeleiding

    bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille

  • Specifiek

    gericht op het intermediair

  • Klankbord en adviseur

    bij geschillen tussen diverse partijen

Polis Advocaten in

Wilt u meer weten of wilt u persoonlijk kennismaken?
Neemt u dan gerust contact met ons op.

  • Adres

    Laan van Nieuw Oost-Indië 133C
    2593 BM Den Haag