01-10-2014

Verkoop vraagt om een prudente aanpak

 

Stelt u zich voor: u heeft een eigen huis. Misschien zelf gebouwd of grondig gerenoveerd. In ieder geval een huis dat helemaal naar uw zin is. U woont er al jaren. Uw kinderen zijn er geboren en getogen. Veel lief en ook wat leed is er gedeeld. Maar inmiddels zijn de kinderenhet huis uit. Samen met uw vrouw besluit u om het huis dan toch maar te verkopen.

Er dient zich een koper aan. Deze bezichtigt de woning een paar keer en doet vervolgens een voorstel. Hij wil uw huis graag kopen, maar kan het niet in een keer betalen. Hij stelt dan ook voor om de koopsom in tien jaar te voldoen. U spreekt met elkaar af dat wanneer hij onverhoopt niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen,  het pand mag verkopen en aanspraak kan maken op de verkoopopbrengst van uw voormalige woning.

Lede ogen

Na een paar maanden besluit u eens bij de koper langs te gaan. Tot uw schrik ontdekt u dat er twee kampers zijn doorgebroken. “Lekker ruim zo hè?, zegt de koper opgewekt. Ook de keuken is onderworpen aan een verbouwing, maar vanwege financiële problemen van de nieuwe bewoner heeft de keukenleverancier besloten de nieuwe keuken terug te halen.

Met lede ogen ziet u toe hoe uw paleisje binnen een jaar in een bouwval is veranderd. Na de zoveelste poging van uw kanto om betalingsafspraken met de koper te maken, loopt het uit de hand. Vanwege het niet nakomen van de betalinsverplichtingen zet u de koper uit het pand en tracht u het pand te verkopen. De waarde hiervan is door de mislukte verbouwing en de min of meer gedwongen verkoop een stuk lager dan de aanvangssituatie.

Raar verhaal? Leest u dit verhaal dan nog eens. Alleen waar huis staat, leest u ditmaal ‘assurantieportefeuille’.

Pandrecht

Populaire constructies zoals huurkoop, gedeeld portefeuillerecht of uitgestelde levering zijn in juridisch opzicht zeer bedenkelijk en input voor een interessante, theoretische discussie. Voor de praktijk is vooral van belang dat deze constructies eigenlijk weinig tot geen zekerheid bieden. Dat geldt ook voor het pandrecht op een assurantieportefeuille.

Het is juridisch mogelijk om een pandrecht op een assurantieportefeuille te vestigen. Maar het is de vraag of dit in de toekomst zo blijft. de rechtsgeldigheid van een pandrecht op een assurantieportefeuille staat in de rechtspraktijk ter discussie. De Hoge Raad moet hier nog een uitspraak over doen. Een pandrecht is hoe dan ook alleen geldig als het aan alle wettelijke eisen voldoet. Zo moet de pandakte voor een assurantieportefeuille bij de Belastingdienst geregistreerd worden. Anders komt het pandrecht niet tot stand. deze registratie moet periodiek herhaald worden, voorzien van een recent portefeuilleoverzicht. Een pandrecht op aandelen wordt gevestigd bij de notaris.

Zelfs als u een rechtsgeldig pandrecht heeft, biedt dit maar beperkte zekerheid. Ook daar bestaan veel misverstanden over. Het pandrecht betekent niet dat u de assurantieportefeuille weer terugkrijgt als de koper zijn verplichtingen niet nakomt. Wel mag u in dat geval de portefeuille verkopen, waarbij de opbrengst u toekomt. Vaak is het echter niet goed mogelijk om een pandrecht op een assurantieportefeuille uit te winnen. Bijvoorbeeld omdat de verpande assurantieportefeuille bij de koper niet afzonderlijk geadministreerd is. Of omdat de verzekeraars de portefeuille al hebben ingenomen. En in een situatie waarbij er problemen spelen, is de waarde van de portefeuille doorgaans een stuk minder dat in de situatie waarin de bedrijfsvoering nog optimaal is. Denkt u maar eens aan het feit dat u de oorspronkelijke koper zover moet krijgen om een relatiebeding af te spreken ter bescherming van de positie van de nieuwe koper.

Vragen vooraf

het verkoopproces begint met een aantal belangrijke vragen vooraf. Waarom wilt u eigenlijk verkopen? Wat voor soort onderneming heeft u? Wat wilt u met de overname bereiken? Naar wat voor soort koper bent u eigenlijk op zoek? Welke eisen stelt u aan de betalingscondities? Zijn er fiscale consequenties? Wat is uw eigen toekomstperspectief?

Heet zijn essentiële vragen die verder gaan dan de vraag wat de economische waarde of samenstelling van uw portefeuille is. Om te bereiken dat u verkoop een succes wordt, is het namelijk belangrijk dat er een goede match is tussen de koper en de verkoper. Zaken als bedrijfscultuur, visie op ondernemerschap, werknemers, bedrijfsstrategie en financiële gegoedheid zijn dan ook minstens zo belangrijk.

Due dilligence

Het wordt steeds meer gebruikelijk dat kopers een due dilligence onderzoek (of: boekenonderzoek) laten uitvoeren. het due dilligence onderzoek heeft betrekking op alle financiële, commerciële en juridische aspecten van de onderneming. Dit is zo mogelijk het belangrijkste deel van het overnameproces. Zeker bij een assurantiekantoor. Dat heeft een belangrijke reden. Bij een reguliere overname speelt het overnameproces zich hoofdzakelijk af tussen koper en verkoper. Maar bij een assurantieonderneming zijn er naast klanten ook verzekeraars en toezichthouders betrokken. Dat maakt een transactie meer complex.

Het due dilligence onderzoek wordt uitgevoerd door een accountant, een jurist en door de koper zelf. De verkoper heeft hierbij een actieve informatieplicht. De koper heeft op zijn beurt een actieve onderzoekplicht. Of koper en verkoper aan deze verplichten hebben voldaan, heeft direct consequenties voor de vraag of zij achteraf nog een beroep kunnen doen op de garanties in de koopovereenkomst. Ook als verkoper verdient het aanbeveling onderzoek te doen naar de koper. Wat is zijn reputatie? Is uw contactpersoon bevoegd te handelen? Hoe is het gesteld met zijn financiële positie? Zeker wanneer wort afgesproken dat betaling in termijnen zal plaatsvinden zal onderzocht moeten worden in hoeverre financiële zekerheden aanwezig zijn en hoe deze kunnen worden ingezet in het overnametraject.

Mensen en emoties

Een verkoop gaat over veel meer dan cijfers en contracten. Het gaat met name over mensen en hun emoties. Over de toekomst van ondernemers, hun gezinnen, hun werknemers en hun klanten. Dat vraagt om een zorgvuldige en prudente aanpak. Zodat een geslaagde transactie eindigt met champagne.

 

Lees hier het artikel zoals het is verschenen in InFinance

Onze expertises

  • toezichtwetgeving (waaronder vakbekwaamheid en beloning);
  • bedrijfsovername en portefeuilleoverdracht;
  • verzekeringsrecht en aansprakelijkheidsrecht;
  • arbeidsrecht;
  • samenwerking met aanbieders of tussen intermediairs onderling;
  • nieuwe distributiekanalen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze expertises

Wij stellen de bedrijfsvoering, de klant en het personeel van intermediairs centraal

Bedrijfsovername

  • Due Diligence Onderzoek (DDO)

  • Onderhandelen

  • Contracten opstellen

Geschillen

  • Dekkingsgeschillen

  • Aansprakelijkheidskwesties

  • Aandeelhoudersgeschillen

Financieel toezicht

  • Advies Wft / Bgfo

  • Vergunning

  • Beheerst beloningsbeleid

Contracten

  • Opstellen overeenkomsten

  • Beoordelen (polis) voorwaarden

  • Herschrijven voorwaarden op B1-niveau

  • Gespecialiseerd

    in de financiële branche

  • Advies en begeleiding

    bij aan- of verkoop van een assurantieportefeuille

  • Specifiek

    gericht op het intermediair

  • Klankbord en adviseur

    bij geschillen tussen diverse partijen

Polis Advocaten in

Wilt u meer weten of wilt u persoonlijk kennismaken?
Neemt u dan gerust contact met ons op.

  • Adres

    Laan van Nieuw Oost-Indië 133C
    2593 BM Den Haag